Kannattaako edes yrittää – opiskelu ja erilaiset yritysmuodot

10.12.2018 12:00

Oman yrityksen perustaminen on potentiaalinen vaihtoehto lisätulojen ansaitsemiselle. Juuri omalle liikeidealle sopivan yritysmuodon valitsemisella voi varmistaa, että toiminta pysyy halutulla skaalalla ja riskejä on vain sen verran, kun niitä haluaa ottaa.

Opiskelijoita painostetaan valmistumaan mahdollisimman nopeasti, mutta toisaalta taas opintotuen ja muiden etuuksien leikkaukset pakottavat monen työskentelemään opintojen ohella. Oman yrityksen perustaminen on potentiaalinen vaihtoehto lisätulojen ansaitsemiselle, mutta tätä vaihtoehtoa harva opiskelija edes harkitsee. Liikaa riskejä, liikaa työtä ja liikaa alkuinvestointeja – vai onko sittenkään? Juuri omalle liikeidealle sopivan yritysmuodon valitsemisella voi varmistaa, että toiminta pysyy halutulla skaalalla ja riskejä on vain sen verran, kun niitä haluaa ottaa.

Toiminimi

Viralliselta nimeltään ’yksityinen elinkeinonharjoittaja’, toiminimi on se perinteinen käsitys pienyrittäjyydestä. Alkukustannukset ovat hyvin opiskelijaystävällisiä: jos kaupparekisteriin liittyminen ei ole tarpeeksi, toiminimen perustaminen paperilomakkeella on ilmaista. Kaupparekisteriin liityttäessä hinta on n. 100 euroa riippuen hieman siitä, täyttääkö lomakkeen verkossa vai paperisena.

Toiminimiyrittäjä on itse vastuussa yrityksen taloudellisista sitoumuksista. Yrityksen velat ovat yrittäjän velkoja, mutta toisaalta tulot ovat yrittäjän tuloa. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että opiskelijan tapauksessa yrityksen tekemä voitto vaikuttaa suoraan opiskelijaetuuksien määrään palkkatulon tavoin.  Kelan ilmoituksiin tuo haastetta se, että seuraavan vuoden tuloja on hyvin hankala ennustaa, mutta tämä on usein opiskelijan arkea joka tapauksessa.

Osuuskunta

Osuuskunta on useamman henkilön perustama organisaatio, jonka jäsenet myyvät palveluitaan yksin tai yhdessä riippuen toiminnan luonteesta. Se vastaa osakeyhtiötä siinä mielessä, että taloudellinen vastuu kuuluu osuuskunnalle eikä sen jäsenille, mutta perustamiseen ei vaadita muuta pääomaa, kuin 380 euron suuruinen perustamismaksu. Jäsenet maksavat itselleen palkkaa tehdystä työstä, mikä vaikuttaa tietysti myös opiskelijan tuloihin. Yli 6 hengen osuuskunnissa jäsenillä ei ole yrittäjyysstatusta, mikä helpottaa etuuksien saamista samanaikaisesti.

Kevytyrittäjyys

Viime vuosina markkinoille on ilmestynyt paljon palveluntarjoajia, jotka mahdollistavat ns. kevytyrittäjyyden. Kevytyrittäjyys tarkoittaa käytännössä laskutuspalveluita, joita yksityishenkilö voi käyttää toimiessaan yrittäjämäisesti esimerkiksi freelancerina, eli esimerkiksi omaa osaamistaan satunnaisesti myyvälle opiskelijalle se on loistava vaihtoehto. Palveluiden etu on niiden helppokäyttöisyys: kirjanpitoa ei tarvitse hoitaa itse, ja esimerkiksi arvonlisävero ja muut kulut maksetaan summasta automaattisesti ennen summan tilitystä kevytyrittäjälle. Toisaalta kulut ovat suhteellisen korkeat suhteessa hyötyihin, sillä palveluntarjoaja ottaa tietysti oman osuutensa hinnasta, arvonlisävero maksetaan vaikka sitä ei pienen yrityksen välttämättä pitäisi, ja sen sijaan kulujen vähentäminen verotuksessa ei onnistu.

4H- ja NY-yritykset

4H- ja NY-yritykset ovat nuorille tarkoitettuja ohjelmia, joiden tarkoituksena on innostaa yrittämään ja opettaa työelämässä vaadittavia taitoja. 4H-yritys on 4H-yhdistyksen tukema yrittäjyysmuoto, joka on tarkoitettu 13‒28-vuotiaille. Yrityksen voi perustaa käymällä päivän mittaisen yrittäjyyskurssin, jonka aikana kehitetään liikeidea ja tehdään suunnitelma toiminnan jatkamisesta. Yrittäjä voi toimia joko y-tunnuksella tai ilman, ja jokaiselle yrittäjälle etsitään sopiva ohjaaja, jolta saa tarvittaessa apua ja tukea.

Nuori Yrittäjyys ry:n NY-yritykset toimivat osana oppilaitosten koulutusohjelmia. Korkeakouluopiskelijoille on tarjolla NY Start Up –ohjelma, joka ”toimii ideoiden testilaboratoriona, tarjoaa mahdollisuuden soveltaa työelämätaitoja käytäntöön oman yrityksen kautta ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, millaista on työskennellä omassa yrityksessä”.  Joka lukuvuonna paras yritys voittaa matkan NY:n korkea-asteen EM-kisoihin.

Osakeyhtiö

Osakeyhtiön perustamiseen ei välttämättä tarvita miljoonien investointeja, mutta jonkin verran enemmän sitoutumista se vaatii. Alkupääomaa tarvitaan vähintään 2500 euroa, jonka voi käyttää esimerkiksi laite- tai materiaalihankintoihin.  Perustamisilmoitus maksaa 330 euroa, ja lisäkustannuksia tulee esimerkiksi kirjanpidon järjestämisestä ja tilin ylläpitämisestä. Osakeyhtiö mahdollistaa kuitenkin sen, että yhtiön talous pysyy täysin erillään yrittäjän taloudesta, jolloin voitot vaikuttavat tukiin vain, jos ne nostetaan palkkana tai osinkotuloina ulos yhtiöstä. Lisäksi osakeyhtiön kautta on mahdollista saada tiettyjä verohelpotuksia.

Tärkeää yrityksen perustamisessa on muistaa, ettei kukaan ole seppä syntyessään. Apua ja tukea voi hakea esimerkiksi kaupunkien tarjoamilta yrittäjyyspalveluilta, kuten Helsingin kaupungin NewCo:lta (aikaisemmin  Uusyrityskeskus). Agronomiliitto on jäsenenä akavalaisessa yhteistyöjärjestössä Akateemiset yrittäjät AKY ry:ssä, joka on Suomen Yrittäjien toimialajärjestö. Agronomiliiton yrittäjäjäsen voi hankkia itselleen Suomen Yrittäjien palvelupaketin, joka sisältää mm. neuvontapalvelut. Byrokratian hallitsemista tärkeämpiä ovat idea, innostus ja intohimo asiaa kohtaan. Onnea yritykseen!

- Annika Ikonen, Agronomiliiton opiskelijavaliokunnassa Elintarvikeylioppilaiden Mentor-klubin edustajana

Lähteet

Lähetä kommentti