YTN-data 2023: Tutustu elintarvikealan palkkatutkimukseen

YTN-datan palkkatutkimuksen tulokset vuodelta 2023 on julkaistu. YTN-data kokoaa Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry:n jäsenliittojen työmarkkinatutkimukset yksityiseltä sektorilta. YTN-data tarkastelee asiantuntija- ja esihenkilötyötä tekevien palkkoja ja työoloja.

YTN-datan tuloksissa on mukana Insinööriliiton, Tekniikan akateemiset TEKin, Suomen Ekonomien, Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimun, Asiantuntijat ja Esihenkilöt ASIAn (aik. YTY), Agronomiliiton, Juristiliiton, Tradenomien, Akavan Erityisalojen sekä Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen aineistot. Aineistot ovat loppusyksyltä 2023. Vastaajat työskentelivät yksityisellä sektorilla kokopäivätoimisesti palkansaajina.

Kaikkien alojen palkkadata löytyy tästä linkistä.

Kaikkien alojen keskiarvopalkka oli 5 370 euroa ja mediaanipalkka 4 921 euroa kuukaudessa. Keskiarvopalkka nousi 154 euroa (3,0 %) ja mediaanipalkka 167 euroa (3,5 %) edellisvuodesta. Alkupalkka eli juuri työelämään siirtyneiden mediaanipalkka oli 3 450 euroa kuukaudessa. Nousua edellisvuodesta oli 150 euroa. Vaikka palkat nousivat, oli kuluttajahintojen nousu edelleen nopeampaa. Tilastokeskuksen mukaan kuluttajahinnat nousivat 4,9 prosenttia lokakuusta 2022 lokakuuhun 2023.

Elintarvikealan tulokset on koottu yhteen tiedostoon: tutustu.