JUKO: Akavalaiset sote-liitot järkyttyivät HUSin päätöksestä aloittaa jättimäiset yt-neuvottelut: ”Tämä on järjestöjen hätähuuto”

"Hoitoketjun minkä tahansa näkyvän tai sen taustalla toimivan osan heikentäminen harkitsemattomilla henkilöstöleikkauksilla johtaa siihen, että hoitamatta jääneistä sairauksista aiheutuu haittaa yksilöille, joissain tapauksissa koko kansanterveydelle, mutta aina lisää kustannuksia yhteiskunnalle", liitot huomauttavat.

– Tämä on järjestöjen hätähuuto, toteaa JUKOn toiminnanjohtaja Jouni Vattulainen viidentoista akavalaisen sosiaali- ja terveysalan ammattiliiton ja niiden neuvottelujärjestön ulostulosta.

Liitot ovat erittäin huolestuneita Uudenmaan erikoissairaanhoidosta vastaavan HUS-yhtymän henkilöstön työssäjaksamisesta ja edellyttävät toimivalta johdolta nopeita ja konkreettisia toimenpiteitä työhyvinvoinnin parantamiseksi.

HUSin hallitusta järjestöt muistuttavat siitä, että suunnitelma jopa tuhannen työntekijän vähentämiseksi vaikuttaa väistämättä valmiuteen tuottaa veronmaksajille tasalaatuisia sote-palveluja, vaikka vähennysten kohteena olisi muu kuin välitöntä potilastyötä tekevä henkilöstö.

– Hoitoketjun minkä tahansa näkyvän tai sen taustalla toimivan osan heikentäminen harkitsemattomilla henkilöstöleikkauksilla johtaa siihen, että hoitamatta jääneistä sairauksista aiheutuu haittaa yksilöille, joissain tapauksissa koko kansanterveydelle, mutta aina lisää kustannuksia yhteiskunnalle, liitot huomauttavat.

Jo tällä hetkellä lähes joka neljäs potilas HUSin alueella on odottanut pääsyä hoitoon yli puoli vuotta.

HUS on ilmoittanut, että neuvottelut on tarkoitus saada päätökseen lokakuun loppuun mennessä ja että se tavoittelee pysyviä 50 miljoonan euron säästöjä henkilöstä.

JUKO odottaa, että työntekijöiden vähentämiseen tähtäävissä neuvotteluissa käydään läpi kaikki vaihtoehdot irtisanomisten välttämiseksi.

– Seuraamme JUKOssa liittojemme kanssa neuvottelujen etenemistä. Rakentavat ja eteenpäin katsovat ratkaisut ovat nyt tarpeen. Henkilöstöllä on tieto ja näkemys keinoista, joilla iskuja voidaan välttää tai vähintäänkin lieventää, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn Vattulainen painottaa.

JUKO 16.8.2024 | Yt-neuvottelut | HUSin suunnitelmat jopa tuhannen työntekijän vähentämisestä huolestuttavat – "Merkittävä vaikutus henkilöstöön ja kansalaisten palveluihin myös valtakunnallisesti"

Jukolaisia/akavalaisia sote-liittoja hyvinvointialueilla ja HUSissa

• Agromiliitto
  • Akavan sairaanhoitajat ja Taja Ry
  • KTK Tekniikan Asiantuntijat
  • Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu
  • Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia
  • Suomen Farmasialiitto
  • Suomen Fysioterapeutit
  • Suomen Hammaslääkäriliitto
  • Suomen Lääkäriliitto
  • Suomen Psykologiliitto
  • Suomen Puheterapeuttiliitto
  • Suomen Terveydenhoitajaliitto
  • Suomen Toimintaterapeuttiliitto
  • Suomen Työterveyshoitajaliitto
  • Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut

JUKO on kuntien, hyvinvointialueiden, valtion, yliopistojen ja evankelis-luterilaisen kirkon pääsopijajärjestö, joka valvoo virka- ja työehtosopimusneuvotteluissa 200 000 korkeakoulutetun asiantuntijan ja esimiehen etuja. JUKO on liittojen liitto, joka edustaa 35:tä akavalaista ammattiliittoa, mukaan lukien Agronomiliittoa. Työpaikoilla 3 500 jukolaista luottamusmiestä takaavat, että JUKO-liittojen jäsenet eivät jää missään tilanteessa yksin.