Evästeasetuksesi on tallennettu.

Avaus:
Simo Tiainen, MMM agr., Agronomiliiton valtuuston puheenjohtaja

Alustus:
Puuttuuko suomalaiselta ruoalta visio?
Laura Kolbe, FT, Euroopan historian professori, HY

Paneelikeskustelu:
Risto Artjoki, MMM agr., Valtioneuvoston kanslia, valtiosihteeri
Patrik Borg, ETM, tutkimus- ja kehitysjohtaja Aisti Health Oy
Tero Hemmilä, MMM agr., Raisio Oyj, hallituksen jäsen
Laura Ihanainen, ETT, MMM agr., Kesko Oy, Senior Sustainability Manager
Kristiina Mäkelä, opiskelija, MMK

Paneelin vetäjinä toiminnanjohtaja Timo Kaunisto ja jäsenpalvelupäällikkö Mirkku Muikku Agronomiliitosta.

Agronomiliiton Vuoden vaikuttajan 2024 julkistaminen:
Teppo Raininko, MMM agr., Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja

SUOMI KASVAA RUOASTA -apurahojen julkistaminen:
Anu Hopia, ETT, Agronomiliiton hallituksen varapuheenjohtaja

Seminaarin jälkeen lasi kuohuvaa ja mukavaa yhdessäoloa.

Ilmoittaudu viimeistään 17.10. tästä linkistä. Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Seminaarin puhujat

MMM agr. Simo Tiainen on toiminut Agronomiliiton valtuuston puheenjohtajana vuodesta 2021. Hän toimii johtajana MTK:ssa ja on jäsenenä Euroopan talous- ja sosiaalikomiteassa.

FT Laura Kolbe on Helsingin Yliopiston Euroopan historian professori. Hän toimii monissa tutkimusverkostoissa ja on tutkinut maaseudun ja kaupungin välistä vuorovaikutusta. Laura Kolbe on myös Helsingin kaupunginvaltuutettu (kesk.).

MMM agr. Risto Artjoki toimii valtiosihteerinä pääministeri Petteri Orpon kabinetissa. Artjoki on työskennellyt aiemmin mm. Euroopan komissiossa Maatalouden ja maaseudun kehittämisen pääosastolla, komissaarien Olli Rehn ja Jyrki Katainen kabinetissa ja kabinettipäällikkönä, maa- ja metsätalousministeriössä osastopäällikkönä ja MTK:ssa asiantuntijatehtävissä.

ETM Patrik Borg toimii tutkimus- ja kehitysjohtajana työn tuottavuutta ja työhyvinvointia tutkivassa ja parantavassa Aisti Health Oy:ssä. Hän on ollut mukana perustamassa useita yrityksiä, joiden yhteinen nimittäjä ovat hyvinvointia lisäävät toimet ja innovaatiot. Hän on ollut mukana lukuisissa kansanterveyshankkeissa suunnittelijana ja toteuttajana yhdessä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa

MMM agr., Tero Hemmilä on Raisio Oyj:n hallituksen jäsen ja Kalaneuvos Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Hän on aiemmin toiminut mm. HK-Foods Oy:n ja Yara Suomi Oy:n toimitusjohtajana. Tero Hemmilä myös viljelee kotitilaansa Laitilassa.

ETT, MMM agr., Laura Ihanainen toimii Kesko Oy:ssä nimikkeellä Senior Sustainability Manager. Hän on aiemmin toiminut myös markkinointitehtävissä, projektipäällikkönä ja opettajana.

MMK Kristiina Mäkelä opiskelee maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa pääaineenaan kotieläintiede. Hän viimeistelee maisteriopintojaan lopetettuaan tavoitteellisen urheilu-uransa tähän kauteen. Hän on naisten kolmiloikan ulko- ja sisäratojen Suomen ennätyksen haltija ja moninkertainen arvokisakävijä. Vuoden 2016 sisäratojen MM-kilpailuissa hän sijoittui kuudenneksi ja voitti vuoden 2022 EM-kisoissa hopeaa.

MMM agr., Teppo Raininko on toiminut Agronomiliiton hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2024. Hän työskentelee Lähitapiolassa ja vastaa maatilojen korvaus- ja riskienhallintapalveluiden kehittämisestä ja viljelee kasvinviljelytilaa Kärkölässä.

ETT Anu Hopia on toiminut Agronomiliiton hallituksen varapuheenjohtajana vuodesta 2024. Hän toimii tutkimusprofessorina Turun Yliopiston Ravitsemus- ja ruokatutkimuskeskuksessa osana Seinäjoen yliopistokeskuksen tutkijayhteisöä. Hän on kirjoittanut lukuisia tietokirjoja ruoanlaiton kemiasta.

Noudatamme kaikissa tilaisuuksissamme turvallisemman tilan periaatteita. Härintäyhdyshenkilömme tilaisuudessa on neuvottelupäällikkö Outi Parikka.